دارویی که نایاب شد/ گزارشی از کمبود دارو در خراسان شمالی

دارویی که نایاب شد/ گزارشی از کمبود دارو در خراسان شمالی

با سرد شدن هوا و بازگشایی مدارس و افزایش بیماری های فصلی و ویروسی احساس نیاز به دارو افزایش پیدا می کند، در حالی که این روزها خبرهایی مبنی بر نبود و کمبود آنتی بیوتیک اطفال دغدغه هایی برای خانواده هایی که کودک شان بیمار شده به همراه آورده است.

به گزارش بجنورد زیبا به نقل از عصراترک،  این روزها با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما هستیم، کمبود آنتی بیوتیک ها بویژه کودکان در داروخانه ها به بحث های جدی تبدیل شده است، این در حالیست که آنتی بیوتیک ها داروهای قدرتمندی هستند که با عفونت‌های باکتریایی مبارزه می‌کنند. آنها باکتری را می کشند یا از تکثیر آنها جلوگیری می‌کنند. سیستم دفاعی بدن معمولاً می‌تواند جلوی رشد آنها را بگیرد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، ایران دومین مصرف کننده آنتی بیوتیک در جهان بوده و آموکسی سیلین پرمصرف ترین آنتی بیوتیک در سطح کشور است.

طبق اظهارات مدیرکل دارو سازمان غذا و داروکشور، درباره آنتی‌بیوتیک‌های اطفال در مقطعی دچار کمبود ماده اولیه این داروها شدیم، اما تولید این داروها حتی در نیمه ابتدایی امسال بیش از سال قبل بوده است، با این حال در مقطعی واردات مواد اولیه دچار مشکل شد که رفع شده است.

در حال حاضر  ماده اولیه تولید آنتی‌بیوتیک‌های اطفال به کفایت در کشور وجود دارد و شرکت‌های تولیدکننده در حال تولید این آنتی‌بیوتیک‌ها هستند.

 

زیان ده بودن تولید آنتی بیوتیک ها تولید را کاهش داد

نایب رئیس انجمن داروسازان کشور در این باره گفت: در سطح داروخانه‌ها با کمبود آنتی بیوتیک به ویژه شربت‌های آنتی بیوتیک کودکان رو به رو هستیم و این داروها سهمیه‌ای و قطره چکانی توزیع می‌شوند، زیان ده بودن تولید آنتی بیوتیک باعث شده است بخشی از شرکت‌های دارویی تولید را کاهش دهند.
وی ادامه داد: برخلاف اغلب داروها که مواد اولیه وارداتی آن‌ها سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در قیمت تمام شده دارد، در آنتی بیوتیک حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده را مواد اولیه وارداتی تشکیل می‌دهد.

نایب رئیس انجمن داروسازان کشور با اشاره به اینکه بعد از طرح دارویار، سازمان غذا و دارو بر سر تعیین قیمت داروهای آنتی بیوتیک به گونه‌ای تصمیم گیری کرد که رضایت خاطر تولید کنندگان فراهم نشد، گفت: براین اساس، در حال حاضر مهم‌ترین مشکل در تولید داروهای آنتی بیوتیک، اختلاف نظر بر سر قیمت این داروها است که باید اصلاح شود.

تمام این تحولات در صورتی است که این روزها با حضور در داروخانه های سطح شهر به راحتی می توان کمبود و یا نبود داروهای آنتی بیوتیک اطفال را احساس کرد، مسئولان استانی موضوع و مسئله را کشوری و مسئولان کشوری نیز موضوع را افزایش قیمت و نبود مواد اولیه تولید اعلام کردند این در حالی است که بیمار در کنار فشاری که از وضعیت بیماری متحمل می شود، نبود دارو قطعا شرایط را برای آنها از لحاظ روحی نیز سخت می کند.

 

تمام داروخانه ها را برای شربت آنتی بیوتیک گشتم

محمدنژاد، یکی از شهروندانی که برای تهیه دارو براساس نسخه تجویزی پزشک معالج به داروخانه مراجعه کرده است، گفت: تمام داروخانه های شهر حتی داروخانه هلال احمر را رفتم، اما این شربت را نداشتند، در حالی که دکتر گفته شربت جایگزین نمی تواند وضعیت پسرم را بهتر کند.

رسولی یکی دیگر از شهروندانی که در نزدیکی داروخانه حضور داشت، افزود: دخترم سرما خورده شده و باتوجه به اینکه در شرایطی که خیلی وضعیتش حاد نباشد که بخواهد به مطب برویم، از داروخانه چندین قلم داروی سرماخوردگی را تهیه می کنیم، اما امروز از صبح تمام داروخانه ها را رفتم و خبری از شربت انتی بیوتیک نبود.

 

توزیع قطره چکانی دارو، پاسخگوی تقاضای بیماران نیست

رئیس انجمن حمایت از داروسازان خراسان شمالی با اشاره به اینکه کمبود دارو از سال گذشته وجود داشته، اظهار داشت: هم اکنون با اوج گرفتن آنفولانزا و کرونا افزایش تقاضا برای دارو، این کمبود محسوس شده است.

آرمان ریحانی با اشاره به اینکه در حال حاضر شربت های آنتی بیوتیک اطفال در داروخانه ها کمتر پیدا می شود، گفت: توزیع قطره چکانی دارو در سطح استان در مقابل حجم بالای بیماران و تقاضا ها پاسخگو نیست.

ریحانی اضافه کرد: سهمیه داروی خراسان شمالی در اختیار شعب اصلی شرکت های توزیع کننده دارو در استان خراسان رضوی و گلستان قرار دارد که گاهی به دلیل توزیع نامناسب داروها وارد استان نمی شود و کمبود دارو بیشتر احساس می شود.

 

احتکار دارویی توسط شرکت های پخش

سید علی وکیلی، سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در رابطه با کمبود داروهای اطفال در استان اظهار داشت: به دنبال گلایه مندی مردم از کمبود داروهای آنتی بیوتیک در داروخانه ها، ارتباطی با داروخانه های استان گرفته شد.

وی ادامه داد: داروخانه ها اعلام کردند که شرکت های پخش، داروها را به میزان نیاز ندارند و به صورت سبد فروشی و محدود در اختیار داروخانه ها قرار می دهند.

وکیلی بیان داشت: همچنین تعدادی از داروخانه ها بیان کردند که شرکت های پخش، داروها را احتکار کرده اند تا قیمت دارو بالاتر رود بعد از آن در بازار عرضه کنند.

 

سبد فروشی دارو تخلف است

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که کمبود دارو، مشکلی کشوری است و به صورت روزانه کمبودات اقلام دارویی در داروخانه ها رصد و به صورت دائم پیگیری می شود.

وکیلی با اشاره به اینکه در خراسان شمالی شرکت توزیع پخش دارو مادر وجود ندارد، گفت: پیگیری ها انجام می شود.

وی با بیان اینکه سبد فروشی دارویی توسط شرکت های پخش خلاف قانون است، اضافه کرد: به داروخانه ها ابلاغ شده است در صورت مواجه با این موضوع نام شرکت اعلام شود تا از طریق دستگاه های قضایی پیگیری ها انجام شود.

 

کمبود دارو تنها مختص خراسان شمالی نیست

فریبا فکری، مدیر نظارت بر دارو و موارد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در رابطه با کمبود دارو در استان اظهار داشت: طی چند ماهه اخیر در برخی از اقلام دارویی، با کسری مواجه بوده ایم که مختص به خراسان شمالی نیست و مشکل کشوری بوده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل کمبود دارو در استان و کشور مربوط به تخصیص ارز جهت واردات دارو یا مواد اولیه و قیمت گذاری این اقلام دارویی بوده است.

فکری با بیان اینکه اجرای طرح دارویار به منظور اصلاح فرآیند توزیع در گذشته است، گفت: براساس پیش بینی های انجام شده، در کمترین زمان ممکن، کمبودها رفع خواهد شد.

تامین دارو برای بیمارستان ها در اولویت قرار دارد

مدیر نظارت بر دارو و موارد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در رابطه با رفع کمبود دارو  در بیمارستان ها توضیح داد: همواره تامین داروی بیمارستان ها در اولویت قرار دارد و تمام نیروها به جد پیگیر هستند که بیمارستان ها مشکل نداشته باشند و تاکنون مشکلی در این حوزه وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: میزان داروهای سهمیه ای توسط سازمان غذا و دارو اعلام می شود و شرکت های دارویی موظف هستند که بر اساس طرحی که سازمان اعلام می کند، داروها را در سطح کشور توزیع کنند که حجم داروی هر استان مشخص است.

فکری با بیان اینکه معیار تخصیص سهمیه داروی هر استان براساس جمعیتی است که دانشگاه علوم پزشکی تحت پوشش دارد، گفت: در حال حاضر چهار شرکت دارویی در خراسان شمالی وظیفه توزیع دارو را برعهده دارند.

وی با اشاره به اینکه متولیان امر در حوزه انبار دارویی با جدیت پیگیر ایجاد یک انبار دارویی در استان خراسان شمالی هستند، اضافه کرد: وجود انبار دارویی در واقع با هدف رفع شرایط بحرانی است .

فکری افزود: باتوجه به اینکه یک سری کمبودات کشوری هستند و مختص خراسان شمالی نیست، با وجود انبار نیز این مشکلات ادامه دار خواهد بود.

 

بخش زیادی از مراجعات بیمارستان کودکان هستند

مهرداد دستپاک، مسئول دارویی تامین اجتماعی خراسان شمالی در رابطه با نبود داروهای آنتی بیوتیک اطفال اظهار داشت: برنامه ریزی بیمارستان تامین اجتماعی برای تامین داروها طبق نیازسنجی هایی که انجام می شود، به مدت دو تا چهار ماه انبار دارویی ذخیره سازی دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی مواقع براساس شرایط خاص این ذخیره سازی تا یک سال نیز پیش بینی می شود، گفت: با توجه به پیک جدید کرونا و بازگشایی مدارس و افزایش بیماری های ویروسی، آمار بالایی از مراجعات به بیمارستان تامین اجتماعی اطفال و دانش آموزان هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: با افزایش بیماری های ویروسی، آمار مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی نیز بیشتر می شود.

 

توقف خط تولید آنتی بیوتیک ها در کشور

دستپاک اضافه کرد: باتوجه به افزایش قیمت مواد اولیه شرکت های تولید کننده اعلام کردند که تولید داروهای آنتی بیوتیک برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی نیاز به حمایت از جانب دولت برای شرکت های دارویی وجود دارد، گفت: طی تماس تلفنی با چندین شرکت دارویی، اعلام کردند که خط تولید آنتی بیوتیک ها تعطیل است و داروهایی که در حال حاضر در بازار وجود دارد به صورت قطره چکانی بین داروخانه توزیع می شود، اما اولویت تامین دارو برای تامین نیاز مراکز دولتی و دانشگاهی و بیمارستان ها است.

 

مراجعه 1700 بیمار طی یک روز به درمانگاه تامین اجتماعی بجنورد

این مقام مسئول افزود: براساس آخرین آمار، طی یک روز یک هزار و 700 بیمار به درمانگاه بیمارستان ثامن الائمه بجنورد مراجعه داشتند که بخش زیادی از این بیماران کودک بوده اند.

دستپاک با بیان اینکه در تامین داروی بیماران بستری هیچ گونه کمبودی وجود ندارد، ادامه داد: انبار دارویی برای بیماران بزرگسال کامل بوده و هیچ کمبودی نیست، در بخش داروهای کودکان نیز طبق صحبت هایی که با پزشکان انجام شده متقاعد شده اند که تا رفع این مشکل داروهای مشابه و داروهای بزرگسال با دوز پایین تر را برای اطفال تجویز کنند که بیمار برای تهیه این داروها دچار مشکل نشود.

وی یادآور شد: همچنین 99 درصد بیمارانی که به بیمارستان تامین اجتماعی مراجعه دارند، دارو را دریافت می کنند و تنها یک درصد باقی مانده افرادی هستند که داروی مشابه را نمی پذیرند و برای تهیه دارو به بیرون از بیمارستان مراجعه می کنند.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.