گرمه؛ قطب کامیونداران استان خراسان‌شمالی

گرمه؛ قطب کامیونداران استان خراسان‌شمالی

بجنورد زیبا: ۲۶ آذر «روز حمل‌و نقل» فرصتی برای تجلیل از رانندگان و پیشكسوتان عرصه جابجایی بار و مسافر است كه سال ها مشغول خدمت رسانی بوده اند. شهر گرمه به دلیل وجود تعداد بالای کامیون دار به قطب کامیونداران استان خراسان شمالی شهرت دارد.

به گزارش بجنورد زیبا، هر نقطه از کشور خاستگاه هنر و حرفه‌ای خاص از قبیل صنایع‌دستی، محصولات دامداری و کشاورزی تا حرفه‌های سخت‌تری همچون معدن، سنگ‌کاری و مشاغل مربوط به ماشین‌های سنگین است.

رانندگی با ماشین‌های سنگین همچون تریلی و کامیون بخش اعظمی از مشاغل شهروندان گرمه‌‌ را تشکیل داده و به همین علت این شهر به شهر کامیون‌داران در کشور معروف شده است. با ورود به هر کوچه و محله گرمه شاهد ماشین‌های سنگین زیادی خواهیم بود که این ماشین‌ها توانسته اند مشاغل زیادی را برای مردم این شهر ایجاد کنند.

 

کامیونداران وکامیون‌هایشان

همانطور که بیان شد بسیاری از اهالی این شهر به شغل رانندگی گرایش پیدا کرده‌اند و با خرید کامیون در مسیر حمل‌ونقل جاده‌ای فعالیت می‌کنند.

یکی از کامیونداران در گفت‌وگو با اترک، بیان داشت: به دلیل وجود درآمد مناسب در شغل حمل‌و نقل جاده ای، گرایش مردم گرمه به خرید کامیون بسیار زیاد شده و این امر موجب شده که بسیاری از ما کامیونداران تعداد کامیون‌هایمان را از پنج دستگاه نیز بیشتر کنیم.

حسن زاده از کامیونداران این شهرستان بیان کرد: شغل کامیونداری و رانندگی بسیار با برکت است و ۲۵سال است که در این حرفه با علاقه زیادی رانندگی می‌کنم و بسیار رضایت دارم.

 

مشاغل وابسته به ماشین های سنگین

بیشترین درآمد مردم شهر از طریق رانندگی و کامیون داری و حمل و نقل جاده ای و مشاغل وابسته به کامیونداری است. رحمان زاده با بیان این مطلب افزود: بسیاری از مغازه ها در حاشیه بولوار امام رضا(ع) مربوط به ماشین‌های سنگین است و مردم با این مشاغل امرار‌معاش می کنند‌.

وی ادامه داد: اتاق‌سازی، لنت‌کوبی، تعویض روغن، مکانیکی، چادر‌دوزی و... تعدادی از مشاغل وابسته به کامیون‌داران است.

قدرتی از کامیونداران گرمه‌ای گفت: گرمه از مکانیک‌های متبحر ماشین‌های سنگین و اتاق سازهای ماشین سنگین برخوردار است؛ به طوری که از شهرهای دور و نزدیک، برای تعمیر به این شهر مراجعه می کنند.

کامیون نماد قدرت و افتخار در گرمه

مردم شهر علاقه فراوانی به شغل رانندگی دارند و رانندگان این شهر دارای شهرت فراوانی در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای در کشور هستند؛ رضایی از کسبه گرمه با بیان این مطلب افزود: به علت گرایش اهالی شهر گرمه به شغل رانندگی و وجود بیشترین کامیون‌های استان در این شهر، گرمه به شهر کامیون‌ها معروف شده است و این باعث افتخار است.

محمدی از دانش‌آموزان گرمه ای بیان کرد: افتخار می‌کنم که پدرم در جاده رانندگی می‌کند و لقمه حلال بر سر سفره می آورد.

بیش از  ۱۰۰۰ کامیون در گرمه

شغل رانندگی ماشین‌های سنگین و فعالیت مردم در این حوزه نقش مهمی در توسعه شهرستان گرمه و استان داشته است؛

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کامیونداران گرمه با بیان این مطلب اظهار کرد: بیش از ۱۰۰۰ ماشین‌سنگین در شهرستان‌گرمه وجود دارد و رانندگان در این حرفه مشغول به کار هستند.

عبدالله ستوده با گرامیداشت روز حمل‌و‌نقل گفت: هر سال در روز حمل و نقل با تجلیل از کامیونداران قدردان زحمات این عزیزان بودیم و  امسال به دلیل مصادف شدن ایام فاطمیه با ۲۶ آذر ماه روز حمل و نقل ایستگاه صلواتی در خیایان اصلی شهر به همت تعدادی از کامیونداران برپا شد.

 رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کامیونداران گرمه ادامه داد: هم اکنون بسیاری از کالاهای وارداتی و صادراتی این استان و استان های دیگر توسط رانندگان و کامیون ها شهرگرمه انجام می شود.

وی اظهار کرد: ناوگان حمل‌ونقل این شهرستان در حمل محصولات کارخانجات آلومینا، سیمان جوین، چغندرقند شیروان، محصولات پتروشیمی و سیمان بجنورد و... نقش مهمی دارد.

عبدالله ستوده تصریح کرد: در بحث نوسازی ناوگان حمل و نقل مالکان خودروهای سنگین نقش بسیار عالی را انجام داده اند و جای تقدیر را دارد.

دهه فجر؛ بهره‌برداری از مرکز معاینه فنی

مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در گرمه به بهره برداری خواهد رسید؛ عبدالحسین قاضوی فرماندار گرمه با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از کمبودهای این شهرستان مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین بود که در خصوص گرفتن مجوز و ساخت مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در مجاورت پمپ بنزین سیدالشهدا اقدامات انجام شده است.

وی گفت: پروژه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در سال قبل کلنگ زنی آن انجام شد و با حمایت های فرمانداری توانسته اند ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره دریافت کنند.

فرماندار گرمه افزود: بخش عمده تسهیلات پرداخت شده است و امیدواریم دهه فجر امسال مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در گرمه به بهره برداری برسد.

وی از اقداماتی که دولت برای کامیونداران انجام داده گفت: در بخش زیر ساختی جاده درق به سمت سنگ سوراخ ۱۷/۵کیلومتر آسفالت انجام شد که بخش عمده بهره برداری کامیونداران هستند.

وی با گرامیداشت روز حمل و نقل ادامه داد: 26 آذرماه یادآور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) برای تخلیه بار بنادر است و رانندگان در آن دوران به فرمان امام لبیک گفته و در کمترین زمان ممکن بار بنادر را تخلیه کردند.

عبدالحسین قاضوی گفت: بیش از چهار دهه از عمر پربرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد و رانندگان همچنان پرتلاش و سخت‌کوش در عرصه حمل و نقل کشور چرخ اقتصاد را به گردش در آورده‌اند.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۸ سال دفاع مقدس، یاد شهید بابایی و شهید فرجی و سایر شهدای راننده را گرامی داشت و ادامه داد: نقش رانندگان و کامیون‌داران در جبهه های حق علیه باطل در ۸ سال دفاع مقدس بسیار ارزشمند است و در شهرستان گرمه تعداد زیادی راننده وکامیوندار جانباز و ایثارگر هستند که مقام‌ بسیار ارزشمندی را برای شهرستان دارند.

 فرماندار گرمه در بخش دیگر بیان کرد: رانندگان و کامیونداران هر ساله در مراسم پیاده روی اربعین حسینی به پیادگان حسینی دلسوزانه خدمت‌رسانی می کنند و  با انتقال تجهیزات و امکانات و برپایی موکب اربعین نقش آفرینی خواهند کرد.

 

 با توجه به اینکه رانندگان نقش مهمی در توسعه استان و شهرها دارند باید توجه بیشتری به این قشر شود و توسعه امکانات تفریحی و رفاهی نیز برای رانندگان مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.