مهربانی به وقت ماه رمضان

مهربانی به وقت ماه رمضان

بجنورد زیبا: برخی مناسبت‌ها از راه می‌رسد تا مهربانی و باور نوعدوستی در اذهان رنگ و رویی تازه به خود گیرد، این‌بار همزمان با ماه مبارک رمضان سال جاری، مردان و زنان نیکوکار از

هر جایی در شهر بجنورد راهی مجتمع تجاری تفریحی طلای سفید شدند تا بار دیگر انسانیت را در باور همگان رقم زنند.

گلریزان سنت زیبا، دیرینه و جشن مهربانی برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد است تا با دلهای آسمانی و دستان سخاوتمند خیران، تعدادی زندانی جرایم غیر عمد از پشت میله های زندان رها شده و به آغوش گرم خانواده خود بازگردند.

زنی با سه فرزند در خانه ای کوچک و اجاره ای روزهای سختی را سپری می کند، هر روز از طرف صاحبخانه اخطار تخلیه دارد چرا که چندین ماه است نتوانسته  اجاره خانه را پرداخت کند، از سوی دیگر فرزندش بیمار است از عهده تامین داروها و سایر هزینه های زندگی بر نمی آید.

بغض گلویش را گرفته، آرام زمزمه می کند که همسرش در کارگاهی مشغول به کار بوده است که برای کارگر کارگاه حادثه ای ایجاد شده بود که همسرش باید دیه پرداخت می کرد اما به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه محکوم به حبس شد.

بغض امانش را بریده از همسایه ها خجالت می کشد چرا که صاحبخانه اینبار سر و صدا راه انداخته است.

در گوشه ای از خانه نشسته، تلویزیون هم روشن است به یکباره توجه اش جلب می شود گزارشی از آزادی زندانیان جرایم غیر عمد پخش می شود دعا می کند که این کمک ها شامل حال همسرش نیز شود، دوباره کسب و کار گارگاه رونق بگیرد و درآمد داشته باشند، خوشحال است و آرزوی رهایی از حبس را برای همسرش می کند.

زندانیان تنها شامل افراد خطا کاری از جمله فروشندگان مواد مخدر، سارقان و حتی قاتلان نیست بلکه تعداد زیادی از شهروندان به دلایل مشکلات مختلف از جمله  زندانیان جرایم غیرعمد به علت ناتوانی در پرداخت دیه های غیر عمد، حوادث کارگاهی، محکومیت مالی غیر کلاهبرداری و دعاوی خانوادگی در زندان های خراسان شمالی تحمل حبس می کنند که

خانواده های آنان در نبود سرپرست خانوار مشکلات زیادی را متحمل می شوند و بسا زنانی که به دلایل مشکلات مالی از جمله ناتوانی در پرداخت دیه در زندان ها به سر می برند.

 

هر یک روز ماندن و انتظار کشیدن در زندان برای این افراد به اندازه یک عمر می گذرد و در آن سوی میله های زندان نیز فرزندان این زندانیان جرائم غیر عمد تحمل دوری از سرپرست خانواده را ندارند و با چشمانی اشکبار در انتظار آزادی آنها هستند.

در سال های اخیر شماری از نیکوکاران و نوعدوستان با برگزاری جشن گلریزان کمک برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد گام های بزرگی را برداشته اند که با مشارکت توانسته اند تعداد زیادی از زندانیان را به آغوش گرم خانواده باز گردانند.

میزان کمک در این آیین ملاک نیست بلکه کمک های مردمی سر جمع خواهد شد و حتی بخش زیادی از میزان بدهی توسط شکات بخشیده خواهد شد و علاوه بر آن با معرفی ستاد دیه وام نیز به زندانیان پرداخت خواهد شد.

خیران همه جمع هستند هر کدام از آنان مبلغی برای کمک به‌آزادی زندانیان اعلام می کنند اینجا مبلغ نشان از مهر و مهربانی نیست بلکه حتی کمک های ناچیز سخاوتمندانه زمینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد را فراهم می کند.

خیران در ماه اجابت دعاهای کریمانه و گلریزان مهربانی، ماه مبارک رمضان، اوج بخشندگی و مهربانی خود را به نمایش گذاشته اند تا سرپرستان خانوارها را دوباره به خانه برگردانند چرا که نبود سرپرست باعث مشکلات زیادی بریا خانواده ها خواهد شد.

 

یکی از برکات ماه مبارک رمضان کمک به نیازمندان و فقرا است و به همین دلیل جشن گلریزان همه ساله در ماه رمضان برگزار می شود و تعداد قابل توجهی از زندانیان جرائم غیرعمد در این ماه مبارک آزاد می شوند.

آزادی زندانیان غیرعمد، اقدامی خیرخواهانه و باسابقه طولانی است که همه ساله در مناسبت‌های مختلف پویش‌هایی نیز برای جلب مشارکت‌های مردمی راه می افتد.

 

۱۲۵ زندانی در در انتظار کمک خیران

 مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان‌شمالی گفت: ۱۲۵ زندانی جرایم غیرعمد استان در انتظار کمک خیران در آستانه برگزاری جشن های گلریزان هستند.

محمد اسماعیل حاتمی  اظهار کرد: این تعداد زندانی جرایم غیرعمد اکنون ۸۲۰ میلیارد ریال بدهی دارند که نیازمند حمایت مردم در جشن های گلریزان هستند.

وی یادآور شد: ۲۴۰ زندانی جرایم غیرعمد استان پارسال با میزان بدهی یکهزار و ۲۳۰ میلیارد ریال از حبس رهایی یافتند.

 

بخشش ۵۰ درصدی شکات

وی گفت: سال گذشته شکات ۶۸۸ میلیارد ریال از مجموع بدهی زندانیان خراسان شمالی را بخشیدند که کمک بسیار بزرگی بود.

حاتمی تصریح کرد: ستاد دیه خراسان شمالی نیز با همکاری خیران ۱۱۴ میلیارد ریال برای آزادی کمک کرد.

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان‌شمالی افزود: میزان آورده زندانیان ۴۲ میلیارد ریال، دریافت تسهیلات ۴۲ میلیارد ریال و پذیرش اعسار نیز ۳۴۷ میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در آزادی زندانی های جرایم غیرعمد با توجه به شاخص جمعیت زندانی رتبه ۶ کشوری را دارد، گفت: مردم مومن و نوعدوست این خطه همکاری و مشارکت خوبی برای رهایی زندانیان جرایم غیرعمد از حبس دارند تا به کانون گرم خانواده بازگردند.

حاتمی افزود: کمک به آزادی زندانیان با هر مبلغی میسر است و از تمامی مردم می خواهیم که به هر میزانی که می توانند در این امر خیرخواهانه مشارکت کنند.

وی تصریح کرد: زندانیان جرایم غیرعمد به علت ناتوانی در پرداخت دیه های غیر عمد، حوادث کارگاهی، محکومیت مالی غیر کلاهبرداری و دعاوی خانوادگی در زندان های خراسان شمالی تحمل حبس می کنند.

ستاد دیه خراسان شمالی هر ساله در ماه مبارک رمضان جشن های گلریزان با کمک خیران برگزار می کند که منجر به‌آزادی تعدادی زیادی از زندانیان جرایم غیر عمد می شود.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.