صحرای قره قوم یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای استان

صحرای قره قوم یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای استان

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی گفت: یکی ازعوامل اصلی آلودگی هوای خراسان شمالی، صحرای قره قوم ترکمنستان است.

رضا شکاریان با حضور در دفتر پایگاه بجنورد زیبا و روزنامه سراسری اترک افزود: در گذشته صحرای قره قوم یکی از منشاء های آلودگی استان بود اما با تغییر اقلیم و بروز خشکسالی های پی در پی، آلودگی آن شدت گرفته است.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از ایجاد آلودگی‌ها به دلیل تغییر اقلیم و خشکسالی های پی در پی است، اظهارکرد: تاکنون در نشست های مختلفی موضوع بیابان قره قوم که باعث آلودگی استان است، مطرح شده است و در ماه آینده نیز رییس جمهور ایران و ترکمنستان جلسه‌ای برگزار خواهند کرد که این موضوع یکی از مسائلی است که در این جلسه نیز بررسی و مطرح می‌شود.

وی با بیان اینکه آلودگی در استان از نوع آلودگی کلان شهرها نیست و ما بیشتر درگیر گرد و غبار هستیم، اظهارکرد: کانون آلودگی در استان نیز وجود دارد که برخی همانند با تغییر اقلیم کانون میاندشت جاجرم و اسفراین، شخم در جهت شیب و حضور بیش از حد دام در مراتع عوامل ایجاد آلودگی هستند.

شکاریان افزود: در بین تمام شهرستان‌های استان تنها سرانه فضای سبز درگرمه بالا و مناسب است و سایر شهرستان‌ها کمبود فضای سبز دارند.

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی گفت: کمبود سرانه فضای سبز از دیگر عوامل مهم ایجاد آلودگی هوا است که گسترش سرانه فضای سبز و تکمیل کمربند سبز بجنورد بر کاهش آلودگی تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: با توجه به وضعیت توپوگرافی بجنورد و حالت کاسه‌ای که بجنورد دارد، گرد و غبار در داخل شهر ماندگار و دیرتر از شهر خارج می‌شوند.

شکاریان اظهارکرد: وجود صنایع آلاینده و سنگ شکن‌های فعال در اطراف شهر نیز آلایندگی بالایی دارند.

وی تصریح کرد: خشک شدن دریاچه آرال در مرز کشور ترکمنستان و ازبکستان نیز برشدت آلودگی تأثیر داشته شده است.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.