کمبود شیرخشک دغدغه مادران در خراسان شمالی

کمبود شیرخشک دغدغه مادران در خراسان شمالی

بجنورد زیبا: کمبود شیرخشک چند وقتی است که به یکی از دغدغه های والدینی که نوزاد شیرخوار دارند، تبدیل شده است و وزیر بهداشت قول رفع این کمبودها طی چندهفته آینده را داده است.

به گزارش بجنورد زیبا؛ طی ماههای گذشته خبرهای ضدونقیضی از کمبود شیرخشک مطرح است، صنعت شیرخشک نوزادان که مسیر توسعه و افزایش تولید را در پیش گرفته بود، اکنون دچار مشکلاتی شده و با کمبود در داروخانه ها و سردرگمی خانواده های دارای کودک شیرخوار همراه شده است.

مباحثی همانند بلاتکلیفی تولیدکنندگان در موضوع قیمت گذاری دستوری و عدم تامین به موقع ارز برخی از عوامل ایجاد مشکل دراین حوزه هستند و به گفته کارشناسان، بخش عمده نیاز کشور به شیرخشک کودکان را همین تولیدکنندگان داخلی تامین می کنند و مسئولان باید دراین زمینه تصمیم مناسبی بگیرند و بر پیگیری مسائل مربوط به این حوزه اهتمام ویژه داشته باشند.

اخیرا وزیر بهداشت نیز با اشاره به پیگیری مستمر وزارت بهداشت و دولت برای تامین ارز دارو، از برطرف شدن بخش عمده‌ای از مشکلات این حوزه خبر داده است تا هر چه سریع‌تر کمبودشیرخشک جبران و تمام نگرانی‌ها برطرف شود.

کودک گرسنه مشکلات را درک نمی‌کند

یکی از همشهریانی که برای خرید شیرخشک به داروخانه مراجعه کرده بود در گفتوگو با خبرنگار ما در خصوص مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود شیرخشک نوزاد در بازار با بیان اینکه برای کودک یکسال و نیم خود در داروخانه ها دنبال شیرخشک می گردم ولی پیدا نمی کنم، می گوید: برخی ازبرندهای شیرخشک کمبود وجود دارد و برای رفع نیاز سایر برندها را خریداری می کنیم.

یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه بعضی از خانواده‌ها در این شرایط از ترس ایجاد کمبود، تعداد زیادی شیرخشک خریداری می‌کنند، می‌گوید: همین مسأله موجب می‌شود که با کمبود در بازار مواجه شویم باید خانواده‌ها به اندازه نیاز شیرخشک خریداری کنند.

وی با بیان اینکه بعضی از روزها در داروخانه‌های سطح شهر به سختی می توان انواع شیرخشک ها را پیدا کرد، ادامه می دهد: برای خرید شیرخشک ببلاک 2 برای نوزادم به چند داروخانه مراجعه کردم اما موفق نشدم این برند را پیدا کنم کل داروخانه ها را دور زده ام تا توانستم شیرخشک تهیه کنم.

وی می گوید: باید مسولان برای رفع این مشکل چاره ای بیندیشند چرا که کودک گرسنه و نیازمند شیر این مشکلات را درک نمی‌کند.

مدتی است در بحث تامین شیرخشک کمبودهای جزیی وجود دارد

متصدی یک داروخانه در مرکز استان می گوید: مدتی است در بحث تامین شیرخشک تاخیر‌های جزیی وجود داشته است در هر روز مراجعه کنندگان زیادی داریم، اما برخی مواقع به اندازه کافی شیرخشک‌ موجود نیست .

وی‌ می افزاید: برای رفع موقتی این مشکل پیشنهاد می شود خانواده‌ها با تغییر برند شیرخشک که به راحتی امکان پذیر است می توانند مشکل شان را برطرف کنند زیرا شیرخشک ‌با برندهای دیگر موجود است.

متصدی داروخانه می گوید: کمبود شیرخشک در برخی از برندها وجود دارد که یک سر آن به توزیع کم‌شرکت‌ها برمی گردد .

 

کمبود شیرخشک به زودی برطرف می شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: کمبود شیر خشک به زودی در سطح کشور واستان برطرف می شود.

سید علی وکیلی با بیان اینکه مدتی است در بحث شیرخشک تاخیر‌های جزیی وجود داشته است، می افزاید: درحال حاضر شیر خشک های معمولی بصورت قطره چکانی در استان‌ها توزیع می‌شوند بخصوص انواع شیر خشک بالای شش ماه و بالای یکسال که این موضوع کشوری بوده و پیگیری های لازم در این مورد از طریق سازمان غذا و دارو انجام شده است.

وکیلی می گوید: شیر خشک شماره یک که به وفور در سطح استان وداروخانه ها وجود دارد برای بالای شش ماه و بالای یکسال قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه تا دوهفته آینده مشکل کمبود شیرخشک در استان خیلی کمرنگ و برطرف می‌شود، تصریح می کند: با پیگیری های صورت گرفته از سوی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، خراسان شمالی در اولویت توزیع شیر خشک قرارگرفته است.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.