سرمایه‌گذاری در شکارگاه‌های خراسان‌شمالی؛ هم فال و هم تماشا

سرمایه‌گذاری در شکارگاه‌های خراسان‌شمالی؛ هم فال و هم تماشا

بجنورد زیبا/ سرمایه‌گذاری در بخش شکارگاه های محیط زیست در هیاهوی زندگی ماشینی شهری فرصتی نو را برای درآمدزایی و اشتغال فراهم خواهد کرد و خراسان شمالی با ۲۰۰ هزار هکتار زیستگاه، مکانی مناسب برای این روش از سرمایه‌گذاری محسوب می شود.

به گزارش بجنورد زیبا، ایجاد شکارگاه‌ها و قُرُق‌های اختصاصی یکی از فرصت‌ها و ایده‌های نو برای سرمایه گذاری بخش خصوصی محسوب می شود که مشتریان زیادی دارد و برای علاقه‌مندان به طبیعت هم فال و هم تماشا است.

ایجاد مراکز تکثیر و پرورش وحوش و یا ایجاد شکارگاه‌های اختصاصی یکی از برنامه‌های لازم برای احیا و تکثیر حیات وحش است که تواًن بخش خصوصی برای حفاظت از محیط زیست به کمک گرفته می‌شود و علاوه بر تکثیر گونه‌های مختلف، پوشش گیاهی و جانوری هم تقویت خواهد شد.

هر چند در این استان تاکنون ایجاد شکارگاه و یا قرق‌های اختصاصی محقق نشده است اما ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد که برای سرمایه گذار جذاب و مورد اقبال است.

خراسان شمالی واقع در شمال‌شرق کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار وسعت دارد که حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آن زیر پوشش مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است و فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم کرده است.

مناطق زیر پوشش مدیریت حفاظت محیط زیست خراسان شمالی شامل شامل ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، مناطق حفاظت شده سالوک، ساریگل، قرخود، گلول و سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت است.

تاکنون گام‌های مناسبی در این خصوص از سرمایه گذاری در خراسان شمالی برداشته شده است و در اولین قدمها مرکز تکثیر و پرورش قوچ اوریال در تپه‌های بدرانلوی بجنورد و پرورش مارال در جاجرم راه‌اندازی شد ولی این مناطق بکر همچنان نیاز به سرمایه گذار دارد.

 

شکارگاه‌های اختصاصی؛ فرصتی برای افزایش گونه‌ها

بر اساس اعلام اداره کل محیط زیست خراسان شمالی، در طرح ایجاد شکارگاه‌های اختصاصی، عرصه‌هایی به سرمایه گذار واگذار می‌شود که جمعیت حیات وحش در آن مناسب نباشد و بخش خصوصی مکلف به حفاظت از حیات وحش می‌شود، در این زمینه منطقه ای تحت قُرُق و به وسیله بخش خصوصی مدیریت و حفاظت می‌شود و محیطی امن برای گونه‌های مختلف وحوش ایجاد خواهد شد.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در این خصوص اظهار کرد: سرمایه گذاری بر بخش شکارگاه‌های اختصاصی فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری طبیعی فراهم می کند و سودآوری دارد و در این طرح بخش خصوصی برای حفاظت و مدیریت شکارگاه‌ها نیاز به استفاده از نیروی مردم بومی منطقه دارد از این رو با اجرایی شدن شکارگاه‌های اختصاصی، برای بسیاری از افراد اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود.

علیرضا باغچقی ادامه داد: رویکرد مهم در این طرح‌ها، ایجاد شرایط مناسب برای تکثیر گونه‌های مختلف است، جمعیت حیات وحش منطقه قرق، پیش از واگذاری عرصه سرشماری می‌شود و پس از آن، شکار در این منطقه تا چند سال ممنوع خواهد شد و در این سال‌ها بخش خصوصی مکلف به حفاظت از عرصه است.

وی افزود: جمعیت وحوش منطقه با گذشت چندین سال بار دیگر سرشماری می‌شود تا وضعیت جمعیت گونه‌های مختلف بررسی و در صورتی که جمعیت وحوش در این منطقه مناسب نباشد، اجازه شکار داده نمی‌شود.

باغچقی عنوان کرد: شکارگاه‌های اختصاصی معمولاً با رویکرد حفاظت و افزایش جمعیت گونه‌های علفخوار ایجاد می‌شود، با حفاظت از عرصه قرق شده و ممنوعیت شکار، جمعیت این گونه‌ها بیشتر می‌شود و به دنبال آن جمعیت گونه‌های گوشتخوار هم افزایش می‌یابد و با این اقدام، گام‌های خوبی برای صیانت از عرصه‌های طبیعی، کمک به حفظ پوشش گیاهی و حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری برداشته می‌شود.

 

اقلیم خراسان‌شمالی؛ منطقه‌ای بکر برای سرمایه‌گذاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز در این باره گفت: این استان، منطقه‌ای بکر است و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در حوزه محیط زیست برای سرمایه گذاری وجود دارد و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه وارد عرصه شود.

رضا شکاریان اظهار کرد: ایجاد شکارگاه‌های اختصاصی یکی از برنامه‌ها برای احیا و تکثیر حیات وحش است و با واگذاری عرصه‌های طبیعی و ایجاد شکارگاه اختصاصی، تلاش داریم تا از سرمایه گذاری و توان بخش خصوصی برای حفاظت از محیط زیست، پوشش گیاهی و جانوری استفاده شود.

وی افزود: با بررسی‌های انجام شده؛ منطقه آزاد کوه بهار و اوزوم ۳۵ هزار هکتار در شهرستان جاجرم در حال ثبت به عنوان منطقه تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است و قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: طرح قرق اختصاصی حیات وحش با هدف احیای جمعیت گونه‌ها در طبیعت، حفظ زیستگاه و جمعیت و با رویکرد گردشگری اجرا می‌شود.

وی گفت: این طرح تاکنون در استان‌های کرمان و یزد انجام شده و تلاش داریم تا در این شهرستان هم اجرایی شود، در این طرح سرمایه گذار تعدادی محیط بان را برای حفاظت از مناطق حیات وحش استخدام می‌کند که علاوه بر حفاظت حیات وحش اشتغالزایی را هم در پی دارد.

وی با بیان اینکه در این طرح سرمایه گذار با استخدام محیط بان، مناطق خارج از مناطق حفاظت شده حیات وحش را مدیریت می‌کند افزود: با اجرای این طرح و مدیریت آن، جمعیت گونه‌ها و زیستگاه‌های آنان احیا خواهد شد و همچنین در این طرح سرمایه گذار اقدام به توزیع علوفه برای حیات وحش و برگزاری جلسات متعدد برای شکارچیان و نحوه برخورد تعامل با حیات وحش انجام می‌گیرد

 

پرورش قوچ اوریال در بجنورد

مدیرحفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد هم در این باره گفت: در این شهرستان بجنورد پتانسیل مناسبی برای حضور سرمایه گذاران در حوزه تکثیر و پرورش قوچ و میش وحشی وجود دارد اما وجود موانعی همچون طولانی بودن فرآیند گرفتن مجوزهای قانونی از مراجع مرتبط، نبود حمایت از این بخش توسط دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها، بالا بودن هزینه‌های ساخت و تجهیز مراکز و سایت‌های پرورش و تکثیر و حتی بالابودن مبالغ تأمین تأسیسات زیربنایی همچون آب و گاز و برق مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.

محمد خالقی اظهار کرد: از ظرفیت‌های بالقوه شهرستان بجنورد برای سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست می‌توان به ساخت باغ پرندگان، مرکز و سایت پرورش قوچ و میش اوریال، موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی شهرستان بجنورد نام برد.

وی افزود: تاکنون ۲ مجوز سایت تکثیر و پرورش حیات وحش در استان صادر شده است که مرکز تکثیر و پرورش قوچ و میش اوریال در اطراف روستای گلی، تنها مرکز در شهرستان بجنورد است که تعداد ۱۲ راس قوچ و میش‌هاد رسال ۱۳۹۹ به صورت امانی به سرمایه گذار داده شد و اکنون به ۳۳ راس افزایش یافته است.

مدیرحفاظت محیط زیست شهرستان بجنورد خاطرنشان کرد: در زمان تحویل بدلیل عدم تغذیه مناسب، حیوانات تحویلی نسبتاً لاغر بودند اما با گذشت زمان و تغذیه دستی مناسب توسط متقاضی، هم اکنون شرایط مطلوب‌تری دارند.

وی گفت: سایت مذکور بدلیل عدم حمایت از سوی ارگان‌های متولی و حتی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات بانکی فاقد امتیازات آب، برق و گاز است و با وجود گذشت سه سال از شروع فعالیت مرکز، متأسفانه سرمایه گذار موفق به تکمیل زیرساخت‌ها و امکانات اولیه برای صدور مجوز بهره برداری نشده است.

 

پرورش مارال در جاجرم

مدیرحفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم هم با اشاره به ایجاد مرکز تکثیر و پرورش مرال در شهرستان جاجرم گفت: این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی در سال ۹۹ اجرایی شد و در آن سال ۲۱ رأس مرال که در پارک پردیسان بجنورد نگهداری می‌شد، به سرمایه گذار واگذار شد.

احمد صفرزاده اظهار کرد: ۲ رأس مرال در حین جابه جایی تلف شدند و بر این اساس ۱۹ رأس از این گونه وحشی به مرکز تکثیر و پرورش منتقل شدند و در سه سال اخیر وضعیت مرال ها بهبود یافته است و اکنون شمار مرال ها در این سایت به ۳۲ رأس افزایش یافته که شامل ۲۷ رأس بالغ و پنج رأس بره است.

وی اظهار کرد: کمبود نقدینگی یکی از مهم‌ترین مشکلات در این زمینه است و اجرای طرح در مراحل اولیه هزینه بر بوده و سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد که تأمین آن مشکل اصلی ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش است.

مدیرحفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم خاطرنشان کرد: راه اندازی سایت تکثیر و پرورش حیات وحش در شرایط بسته و نیمه اسارت، اقدامی تخصصی است که نیاز به آموزش و نظارت‌های کارشناسان دارد.

شهرستان جاجرم در فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب غربی بجنورد مرکز استان خراسان شمالی واقع است.

در خراسان شمالی ۶۵ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور زیست دارد و ۱۴۱ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود در کشور، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه موجود کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از ۲۰ گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند که برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (iucn) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها می باشد، با گستره ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هکتار مدیریت می کند./ایرنا

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.