ساخت بیمارستان سبز در انتظار زمین

ساخت بیمارستان سبز در انتظار زمین

بجنورد زیبا: 56 سال از ساخت تنها بیمارستان تخصصی زنان در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی می گذرد و این در حالی است که احداث بیمارستان فوق تخصصی زنان این خطه در گیر و دار جانمایی است و هنوز زمینی مناسب برای این فضای درمانی در نظر گرفته نشده است.

به گزارش بجنورد زیبا، کمبود بیمارستان تخصصی زنان و کودکان در استان خراسان شمالی باعث شده است که تعداد زیادی از زنان مجبور به سفر به استان های دیگر از جمله مشهد، تهران و استان های شمالی شوند که علاوه بر سختی مشکلات رفت و آمد مستلزم هزینه های زیادی است که بعضا تحمیل خانواده ها شده است این در حالی است که استان خراسان شمالی با جمعیت بیش از یک میلیون نفر نیاز به مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی دارد تا جوابگوی تمامی نیاز های زنان و کودکان باشد.

بیمارستان بنت الهدی (زایشگاه بنت الهدی) در سال ۱۳۴۶ با ۲۰ تختخواب و تک بخشی به صورت مجتمع بیمارستانی با بیمارستان امام رضا(ع) به صورت ادغام افتتاح شد.

این مرکز درمانی در مساحت زمین بیمارستان بیش از پنج هزار متر مربع است که  به مرور بخش های آزمایشگاه، رادیو لوژی، سونوگرافی در ان راه اندازی شد که از سال ۱۳۸۴ بیمارستان بنت الهدی با چارت سازمانی مستقل (بیمارستان بنت الهدی) از بیمارستان امام رضا(ع) جدا شده است.

البته بخش آموزش کلاسهای دوران بارداری و آمادگی زایمان،‌ بخش مراقبتهای ویژه نوزادان راه افتاد و علاوه بر این این بیمارستان مرمت و نوسازی نیز شد و در حال حاضر بیمارستان بنت الهدی، بیمارستان دوستدار مادر، تنها بیمارستان سطح ۳ در استان خراسان شمالی می باشد و دارای  ۱۶۲ تخت است.

بیمارستان مناسب برای زایمان، بیمارستانی است که زایمان سالم و بدون مشکل در آنجا انجام شود و مادر و نوزاد به سلامت آن را ترک کنند.

بخش هتلینگ بیمارستانی یکی از اولویت های مجموعه های درمانی است که این اقدام در فضاهای کوچک  و غیر استاندارد بیمارستانی به درستی اجرا نخواهد شد.

معمولا مسایل و مشکل‌های زایمان قابل‌پیش‌بینی نیست، بنابراین بیمارستان باید امکاناتی داشته باشد تا پزشک بتواند ضمن مراقبت کامل از مادر و نوزاد، همه شرایط احتمالی را در نظر بگیرد، چه در زایمان طبیعی و چه در سزارین که ممکن است عوارضی داشته باشد.

 به دلیل قدیمی بودن فضاهای بیمارستان بنت الهدی این مرکز درمانی توسعه همه جانبه ای نیافته است و بخش های مختلف آن به مرور زمان به مجموعه اضافه شده اند که فضای آن با بیمارستان های جدید متفاوت است و به دلیل محدویت فضا بعضا بخش های آن از استاندارد های لازم نیز برخوردار نیستند به همین دلیل است که زنان باردار سختی سفر و رفت و آمد را به جان می خرند تا در بیمارستانی دارای استاندارد های لازم سایر استان ها زایمان داشته باشند.

با این وجود تلاش شده است که برای استان خراسان شمالی در بجنورد ساخت یک بیمارستان فوق تخصصی زنان و کودکان جانمایی شود که این جا نمایی اما و اگر هایی دارد و در این خصوص منتظر تصمیم شورای شهر بجنورد است.

ساخت بیمارستان ۳۲۰ تختخواب زنان و کودکان در مرکز خراسان شمالی هنوز جانمایی نشده است و دستگاه ها و ارگان های مربوطه در این خصوص باید به سرعت تصمیم سازی کنند و فضای مور نظر و مناسب را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی برای ساخت و ساز قرار دهند چرا که این استان با کمبود فضاهای درمانی مواجه است و تعلل و کوتاهی جایز نیست چرا که هم اکنون تنها یک بیمارستان قدیمی با حدود ۶ دهه بار تمامی مراجعان را به دوش می کشد که این مهم نیازمند نگاه های ویژه مسولان و حتی مردم است.

طبق آمار در سال گذشته در استان خراسان شمالی حدود 13 هزار تولد رخ داد که این آمار نیز نشان دهنده این موضع است که در این خطه از نظر بیمارستان تخصصی کمبود وجود دارد.

علاوه بر موضوع زایمان روزانه تعداد زیادی از زنان این استان به سایر استان ها به پزشکان متخصص زنان و زایمان برای درمان انواع بیماری ها به ویژه بحث ناباروری مراجعه می کنند که اگر در این استان بیمارستان فوق تخصصی ساخته شود پزشکان فوق تخصص نیز جذب خواهد شد که این امر نیز می تواند بخشی از مشکلات این حوزه را بکاهد چرا که در حال حاضر به دلیل کمبود پزشکان متخص و مجرب در حوزه زنان بیشتر بانوان این استان به تهران و مشهد سفر می کنند که مستلزم هزینه های هنگفتی است.

کارشناسان  اظهار نظر کنند

نماینده پنج شهرستان بجنورد نیز در خصوص بیمارستان تخصصی جایگزین بیمارستان امام رضا (ع) و بنت الهدی شهر بجنورد در گفتوگو با ما، گفت: یک بیمارستان در این شهر بزرگتر از فضای فعلی ضرورت و مورد نیاز است که از نظر فضا باید کارشناسان حوزه مرتبط اظهار نظر کند.

محمد وحیدی افزود: در جانمایی بیمارستان جدید تاکنون اظهار نظری نداشته است چرا که این گونه مسایل نباید در بین مردم باعث ایجاد دو قطبی شدن شود باید از مطرح شدن چنین مسایلی خود داری کنیم چرا که نگاه باید کارشناسی شده باشد.

وی تاکید کرد: در خصوص فضای مورد نیاز برای ساخت بیمارستان تخصصی زنان کودکان باید کارشناسان حوزه های مختلف و مرتبط با هم گفت و گو داشته باشند و بهترین مکان را با توجه به تمام موضوعات اعلام کنند چرا که این موضوع نیاز به فضای کارگاهی و تخصصی دارد.

وحیدی خاطر نشان کرد: ساخت بیمارستان جایگزین امام رضا(ع) و بنت الهدی مصوبه دارد و در سفر رییس جمهور به استان نیز بر ساخت بیمارستان آموزشی تاکید شده است که قطعا باید زمین بیشتری برای آن در نظر گرفت.

وی خاطر نشان کرد: بودجه های دانشگاه علوم پزشکی برگشت نخواهد خورد اما جا به جا خواهد شد که هم اکنون فرصت برای جذب اعتبار برای ساخت این بیمارستان وجود دارد.

وحیدی با بیان اینکه ساخت بیمارستان بر عهده دولت است گفت: اختصاص زمین مورد نیاز برای این امر نیز بر عهده دستگاه های دولتی از جمله راه و شهرسازی است و اگر قرار بر این باشد که زمین شهری و عمومی در اختیار آنان قرار گیرد باید در این خصوص تفاهم نامه ای بسته شود.

وی افزود: فضای که برای ساخت ساختمان های دولتی در نظر گرفته می شود نیز نباید به دغدغه ای برای مردم تبدیل شود و به نوعی فضای اجتماع را درگیر کند و در این خصوص نارضایتی ایجاد کند.

وحیدی گفت: فضای درمان نیاز به فضایی برای رفت و آمد، تردد خودروهای آمبولانس، سردخانه و سایر موارد دارد که چنین فضاهایی نیاز به فضای مختص به خود را دارد.

وی مکان شهربازی بجنورد را برای ساخت بیمارستان تایید و رد نکرد و گفت: برای ساخت بیمارستان باید کارشناسان حوزه مرتبط نظر دهند و تمامی موارد را مد نظر داشته باشند و نباید برای مردم نیز نگرانی ایجاد کنند.

وحیدی با بیان اینکه ساخت بیمارستان نیاز به فضای بزرگی دارد گفت: با توجه به برنامه جوانی جمعیت و افزایش جمعیت و همچنین نیاز به فضاهای درمانی و آموزشی باید فضای مناسبی را برای ایجاد و همچنین توسعه آن در نظر بگیریم تا در آینده نیز دچار مشکل نشویم و برای ساخت این مجموعه باید جا نمایی درستی داشته باشیم.

وی گفت: ساخت یک بیمارستان در اولویت استان است و نباید این مهم به هیچ دلیل متوقف شود اما باید جانمایی درستی نیز انجام شود.

وحیدی با بیان اینکه در ساخت بیمارستان به نظرات مردم توجه شود گفت: تلاش ها برای دریافت مجوز احداث این بیمارستان از دولت قبل آغاز شد که خوشبختانه در این دولت به نتیجه رسید

وی در خصوص مخروبه بودن فضای پیشنهادی در شهربازی باید عرض کنم که چرا فضای فوق، به حال خود رها شد که حال، دیگران به آن طمع داشته باشند؟

نماینده پنج شهرستان بجنورد گفت: زمانی که بیمارستان های تامین اجتماعی و امام علی را می‌ساختند همه می‌گفتند بیمارستان را خارج از شهر ساخته اند ولی حالا ببینید چه شده؟ شهر توسعه می یابد.

ساخت بیمارستان سبز در بجنورد 

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ساخت بیمارستان فوق تخصصی زنان و کودکان در بجنورد معطل زمین است.

شاهین فر اظهار کرد: با توجه به نیاز به بیمارستان ۱۷ سال است که برای مجوز تلاش کرده ایم و اینک برای ساخت این فضا ردیف در نظر گرفته شده است اما زمین مورد نظر برای آن نداریم که احتمال برگشت پول وجود دارد.

وی تصریح کرد: اینک باید تلاش کنیم تا این ردیف را برای ساخت بیمارستان فوق تخصصی که از نیاز های ضروی و مهم این شهر است را جذب کنیم.

وی گفت: با توجه به رشد منفی جمعیت برای فرزند آوری برنامه های تشویقی وجود دارد و در این خصوص نیز دولت برنامه های از جمله ارایه وام و سایر موارد وجود دارد اما در بحث فضای مورد نیاز بیمارستانی کمبود شدید در این استان وجود دارد.

شاهین فر خاطر نشان کرد: حتی در سال گذشته مرکز سطح ۳ درمان ناباروری در این استان راه اندازی کردیم اما به دلیل نبود فضا توسعه نیافت.

وی با بیان اینکه باید در ایجاد فضاهای درمانی در این استان تحول ایجاد کنیم گفت: اکنون تلاش می کنیم تا این بیمارستان را در این شهر ایجاد کنیم چرا که برای کسب مجوز ۱۷ سال تلاش شد و پول هم به حساب واریز شده است.

وی گفت: دست کم در مرحله اول ۲ هزار میلیارد ریال برای ساخت این مجموعه درمانی اعتبار داده می شود و تا پنج سال به مرور به پنج هزار میلیارد ریال می رسد.

وی گفت: قرار نیست که شهربازی بجنورد را خراب کنیم، شهربازی ۳۳ هزار متر مربع فضا دارد که برای ساخت این بیمارستان ۶ هزار متر مربع در فضایی که آسفالت است و آهان آلات و وسایل فرسوده بازی قرار داده شده است ساخته شود و هیچ درختی نیز بریده نخواهد شد.

وی تصریح کرد: حتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی قرار بر این دارد تا ۲۵ هزار متر مربع درخت بکارد.

شاهین فر تصریح کرد: برخی ها موضوع آلودگی در بیمارستان را مطرح می کنند اما این آلودگی وجود ندارد.

وی به دوری راه بیمارستان امام حسن (ع) نیز اشاره ای کرد و گفت: در زمستان رفت و آمد برای زنان باردار به این فضا سخت است که تلاش می کنیم تا فضایی در محدوده شهر برای ساخت در نظر بگیریم تا رفت و آمد این قشر تسهیل شود.

وی از مردم شهر بجنورد خواست تا در این خصوص تجربه سخت دوری راه بیمارستان امام حسن(ع) را تکرار نکنند و افزود: ساخت بیمارستان در فضای ۶ هزار متری در ارتفاع خواهد بود که ۴۰ هزار متر مربع فضای بسیار زیبا خواهیم ساخت.

 

شورای شهر به خود بیاید

تسریع در تعیین تکلیف ساخت بیمارستان زنان توسط شورای اسلامی شهر بجنورد

استاندار خراسان شمالی در ستاد جوانی جمعیت و حمایت از خانواده استان بر تسریع در تعیین تکلیف ساخت بیمارستان زنان توسط شورای اسلامی شهر بجنورد تاکید کرد و گفت: از شهربازی بجنورد جهت ساخت بیمارستان زنان بازدید داشته ام و این محوطه آسفالت، ساختمان مخروبه و قطعات بازی فرسوده است و تمامی قطعات نیز مخروبه و کنده شده است.

وی گفت : در گوشه ای از این مجموعه پارک قرار است که در فضای ۶ هزار متری به صورت طبقات بیمارستان ساخته شود و با ایجاد فضای سبز و درخت کاری یکپارچکی نیز از بین نخواهد رفت.

وی در ادامه گفت: با ساخت بیمارستان در نگین شهر دسترسی و رسیدگی راحت تر انجام خواهد گرفت و زنان دسترسی به بیمارستان خواهند داشت.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر باید به خودشان بیایند گفت: دسترسی زنان به مجموعه درمانی از مهم ترین اهداف است و اگر این محل پذیرفته نشود به اجبار فضای دور و غیر قابل دسترس برای ساخت بیمارستان در نظر گرفته می شود که درآینده برای مردم مشکلاتی ایجاد خواهد شد.

موضوع جلسه شورای شهر در ۱۴ فرودین ماه امسال جانمایی بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی فوق تخصصی زنان و کودکان در بجنورد بود که اعضای این جلسه نقطه نظرات خود را اعلام کردند و هر کدام از آنان فضایی را برای بیمارستان پیشنهاد دادند.

در این میان تعدادی از اعضای شورای شهر بجنورد با سات فضای بیمارستان در مجموعه شهربازی موافق و تعدادی نیز مخالف بودند و فضای برای این مجموعه درمانی در گلستان شهر را در نظر گرفته اند.

آنان کمبود فضای سبز در بجنورد، مشکلات زیست محیطی، تردد زیاد، سیل خیر بودن شهر بجنورد، گره ترافیکی و شلوغی  را از جمله دلایل خود برای نپذیرفتن این فضا عنوان کرده اند.

برخی از اعضای شورای شهر نیز در دسترس بودن بیمارستان  را گزینه ای مناسب برای ساخت این مجموعه دانسته اند.

پس از اعلام نظر های مختلف، قرار شد موضوع جانمایی زمین برای احداث بیمارستان فوق تخصصی ۳۲۰ تختخوابی زنان و کودکان بجنورد به کمیسیون تلفیقی عمران، معماری و شهرسازی و کمیسیون خدمات و زیست شهری ارجاع و در اسرع زمان نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.

در روزهای گذشته بحث ساخت بیمارستان تخصصی در بجنورد خبر خوش یبرای مردم بود که دانشگاه علوم پزشکی استان نیز حدود ۶ هزار متر مربع زمینی در مجموعه شهربازی برای ساخت آن پیشنهاد داد که این امر موجب شد تا تعدادی از اعضای شهر اظهار نارضایتی و گلایه داشته باشند و تعدادی نیز موافق با این موضوع باشند.

شهردار بجنورد نیز تعدادی از زمین های برای مکان ساخت بیمارستان پیشنهاد داده بود.

البته در پایگاه خبری بجنورد زیبا نیز این موضوع را به عنوان پست گذاشته اند که تعداد زیادی از شهروندان در این خصوص اظهار نظر داشته اند که بیشتر آنان با ساخت بیمارستان در مجموعه تفریحی شهربازی مخالف هستند.

در این پست زمین های در پشت استانداری، رو به روی شهربازی، انتهای تختی، جاده شهرک فرهنگیان، پادگان ارتش به پیشنهاد گذاشته شده بود که برخی از کاربران گلستان شهر، تخته ارکان، فرودگاه را نیز پیشنهاد داده شده است.

بیشتر کاربران بیان داشته اند که با توجه به اینکه در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی فضای سبز کمی در دسترس وجود دارد نباید برای ساخت مجموعه های مختلف از جمله بیمارستان از همین فضا نیز بکاهیم چرا که همین فضاها باعث سرسبز، شادابی شهر خواهد شد.

یکی از کاربران گفته است که در شهر بجنورد تعداد بوستان های کوچک زیاد است اما تنها شهربازی فضای چند هکتاری مناسب در اختیار دارد که روزانه تعداد زیادی از شهروندان برای استراحت و تفریح به این مکان مراجعه می کنند اما متاسفانه مسوولان می خواهند این محیط را برای ساخت بیمارستان در نظر بگیرند این در حالی است که این فضا کاربری تفریحی و فضای سبز دارد.

وی افزوده است: بجنوردی ها دسترسی راحتی به فضاهای بوستان با با امان، بش قارداش و دو برار به دلیل دوری راه ندارند بیشتر زنان و کودکان و حتی خانواده در ایام روز به ویژه تعطیل برای بازی کودکان و تفریح به شهربازی مراجعه می کنند که باید فضای شهربازی را نیز نوسازی کنند چرا که این استان از جمله استانی است که فضای شهربازی مناسب ندارد اما اینک به فکر تخریب آن هستند.

فضاهای بیمارستانی باید در جوار هم ساخته شوند تا از امکانات و تجهیزات استفاده شود جزیره ای باعث رفت و آمد بیماران خواهد شد.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفته است که فضای تردد در مجموعه پارک شهربازی پاسخگوی رفت و آمد بیماران و آمبولانس را ندارد باید فضاهای درمانی در محیط های بازتری ایجاد شود تا رفت و آمد ها بیشتر گره ترافیکی ایجاد نکند.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفته است که برای ساخت این بیمارستان باید عوامل مختلفی از جمله زیست محیطی، ترافیک و سایر اصول مهندسی را در نظر بگیرند.

به گفته مدیرکل ثبت احوال خراسان شمالی در  سال گذشته ۱۲ هزار و ۹۸۷ واقعه ولادت در استان ثبت شد.

تنها بیمارستان بنت الهدی بجنورد در حال حاضر پاسخگوی مراجعه نیست و ساخت بیمارستان تخصصی یکی از ضرورت های این استان است که باید در اولویت کاری قرار بگیرد و کارشناسان حوزه مرتبط زمینی مناسب برای این مجموعه در نظر بگیرند که درآینده نیز به توسعه آن کمک شود.

جمعیت خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر است که با کمبود فضاهای درمانی و بهداشتی مواجه است.

عکس: تزئینی

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.