بیمارستان تخصصی مادر و کودک اوجب واجبات

بیمارستان تخصصی مادر و کودک اوجب واجبات

بجنورد زیبا: 15 سال برای ساخت یک بیمارستان تخصصی مادر و کودک در خراسان شمالی دوندگی شده است و حالا که اعتبار اولیه برای ساخت این بیمارستان تخصیص داده شده باید کمک کنیم تا این شانس بزرگ درمانی از مردم این استان دریغ نشود.

این مطلب را سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفت و گوی اختصاصی با بجنورد زیبا بیان کرد که در ادامه میخوانیم:

 در پی انتشار خبری از جلسه شورای شهر مبنی بر بررسی اهدای بخشی از زمین شهربازی بجنورد با هدف ساخت بیمارستان تخصصی مادر و کودک در این محدوده، این موضوع مورد انتقاد تعدادی از شهروندان بجنوردی قرار گرفت.

بیمارستان تخصصی مادر و کودک اوجب واجبات

دکتر «شاهین فر» در این گفت‌وگو داشتن یک بیمارستان تخصصی مادر و کودک در خراسان شمالی را یک ضرورت و اوجب واجبات دانست و گفت: هم اکنون بیمارستان بنت الهدی بجنورد تنها مرکز درمانی حوزه زنان در استان است که ساخت آن به پیش از انقلاب بر می گردد و به دلیل فرسودگی امکان توسعه آن وجود ندارد. با توجه به نیاز مبرم استان به داشتن یک بیمارستان تخصصی زنان و کودکان، از 15 سال پیش تلاش مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان برای ساخت چنین بیمارستان تخصصی آغاز شد و پس از سال ها تلاش مدیران مختلف این دانشگاه امروز این تلاش ها به ثمر نشسته است و حالا اعتبار اولیه برای ساخت این بیمارستان در حساب ماست.

به گفته وی این بیمارستان 320 تخت خوابی بزرگترین بیمارستان تخصصی استان خواهد بود که برای آن بیش از 2 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است و پس از کلنگ زنی 5 سال دیگر می توانیم شاهد بهره برداری از آن باشیم.

درس از تجربه بیمارستان امام حسن

وی با بیان این که برای ساخت آخرین بیمارستان در بجنورد نباید تجربه ساخت بیمارستان امام حسن(ع) در خارج از شهر بجنورد را تکرار کنیم ادامه داد: به دلیل بعد مسافت و همچنین مسیر نامناسب دسترسی به این بیمارستان، هر بار که هر یک از شهروندان این مسیر را تا رسیدن به بیمارستان طی می کند با زحمت و سختی بسیار است که مورد نارضایتی‌ قرار گرفته است.

دکتر شاهین‌فر یکی از مباحث عدالت در سلامت را دسترسی آسان مردم به مراکز درمانی دانست و عنوان کرد: بر این اساس ما به جد درصدد هستیم که این بیمارستان در حوزه شهری ساخته شود چرا که مخاطب این بیمارستان نیز مادران و کودکان هستند و تردد آن ها به خارج از شهر بسیار سخت تر نیز هست.

پرهیز از اظهار نظرهای غیر کارشناسی

وی با اشاره به برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی و غیر علمی در فضای مجازی مبنی بر ایجاد آلودگی های صوتی و یا میکروبی در محدوده اطراف بیمارستان اظهار کرد: با پیشرفت علم امروز دیگر مانند گذشته بیمارستان ها دستگاه زباله سوز ندارند و با تجهیز امکانات لازم و تکنولوژی، تمام اصول لازم برای وجود یک بیمارستان سبز در حوزه خدمات شهری رعایت می شود تا مشکلی برای شهروندان آن اطراف به وجود نیاورد، همانگونه که فعالیت بیمارستان بنت‌الهدی در مرکز شهر تا کنون نارضایتی‌ای برای احدی از شهروندان آن منطقه ایجاد نکرده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان چند بیمارستان در مرکز شهرهای بزرگ کشور را مثال می زند و از عموم مردم می خواهد تا اظهار نظرهای کارشناسانه و تخصصی را در فضایی غیر از مجازی دنبال کنند تا این شانس بزرگ از مردم بجنورد برای داشتن یک بیمارستان فوق تخصصی دریغ نشود.

وی در خصوص انتقادهای برخی مردم برای احداث این بیمارستان در محدوده شهربازی پارک شهروند بجنورد گفت: دانشگاه علوم پزشکی با توجه به پیشنهادهای مختلف برای جانمایی این بیمارستان تخصصی بر اساس اهمیت رعایت استانداردهای لازم  قسمتی از شهربازی این پارک را پیشنهاد داد و این به معنای آن نیست که ما روی این مکان زوم کرده ایم و اصرار داریم که حتما این مکان را در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند و صرفا برای ما مکانی مناسب در شهر بجنورد حائز اهمیت است.

بیمارستان جدید در شمال بجنورد ساخته شود

دکتر «براتی زاده» نیز در این رابطه گفت: بیمارستان های فعلی بجنورد در جنوب این شهر ساخته شده اند و بنا بر این می طلبد که این بار بیمارستانی در شمال بجنورد و در مکانی که راه دسترسی مناسبی دارد ساخته شود. مکانی که حداقل از دو جهت راه دسترسی داشته باشد تا در مواقع بحرانی نیز امکان تردد به این بیمارستان وجود داشته باشد.

 وی افزود: این مکان باید زیرساخت های خودش را داشته باشد، بشود ساختمان مرتفع در آن ساخت و همچنین دسترسی مردم شهرهای دیگر استان نیز به آن راحت باشد چرا که این بیمارستان تخصصی متعلق به تمام مردم خراسان شمالی و همچنین 20 میلیون مسافر و زائرانی است که در این مسیر تردد می کنند. وی تصریح کرد: این بیمارستان تنها مختص به استان خراسان شمالی نیست و با اقدامات تخصصی، علمی و پژوهشی که در آن انجام می شود یک بیمارستان فرامنطقه ای و ملی خواهد شد که نیاز استان به مواردی چون درمان پیشرفته ناباروری را نیز رفع می کند.

6 هزار متر مربع از 200 هزار متر مربع

وی خاطرنشان می کند: پارک شهربازی در مجموع 20 هکتار و به عبارتی 200 هزار متر مربع وسعت دارد که محدوده شهربازی آن 33 هزار متر مربع است و برای ساخت این بیمارستان بین 6 هزار تا 10 هزار متر مربع زمین نیاز است.

دکتر «شاهین‌فر» با تأکید دوباره مبنی بر این که اختصاص یک زمین مناسب برای ساخت این بیمارستان بر عهده شهرداری بجنورد است اظهار کرد: این ذهنیت در برخی از افراد به وجود آمده است که با احداث این بیمارستان پارک و فضای سبز این محدوده از بین می رود در حالی که در صورت اهدای زمین شهربازی این پارک به دانشگاه علوم پزشکی، وسایل فرسوده این شهربازی به مساحت 25 هزار متر مربع جمع آوری و به جای آن فضای سبز بیشتری در این محدوده ایجاد می شود.

 وی تصریح کرد: در صورت اهدای بخشی از زمین شهربازی برای ساخت بیمارستان، استانداری خراسان شمالی به شهرداری وعده داده است تا چند برابر این زمین را برای ساخت شهربازی در اختیار شهرداری بجنورد قرار دهد.

پیشنهاد یک دانشگاه علوم پزشکی

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی همچنین در خصوص مکان های معرفی شده از طرف مراجع ذی‌ربط گفت: زمین های اطراف شهر در محدوده هایی چون گلستان شهر را نمی پذیریم و من حاضر به امضای متن  اهدای زمین پیشنهادی از سوی مسکن و شهرسازی در انتهای گلستان شهر نشدم چرا که این مکان موقعیت مناسبی برای ساخت تنها بیمارستان تخصصی مادر و کودک استان نیست.

همچنین قرار است در این منطقه بیمارستان از سوی یکی از نهادها ساخته شود و مردم گلستان‌شهر هم نگرانی بابت بیمارستان نخواهند داشت. این که زمین در حیطه معصوم زاده و یا پشت ترمینال پیشنهاد شده است نیز این زمین ها وقفی و یا متعلق به میراث فرهنگی هستند که وسعت مناسب نداشته و عملا امکان واگذاری آنها وجود ندارد، ضمن آن که همانطور که اشاره شد در این محدوده چند بیمارستان وجود دارد.

وی یادآور شد: شهرداری بجنورد همچنین ساخت بیمارستان جدید در محل بیمارستان امام رضا(ع) را پیشنهاد داده است که اگر شهرداری ساختمان قدیمی خود به همراه محیط اطراف آن را بازگشایی و تحویل دهد بسیار از آن استقبال می کنیم و این پیشنهاد اول من است چرا که از دو طرف امکان دسترسی دارد.

 


دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.