آزادی در آزادی

آزادی در آزادی

پنجشنبه 7 بهمن ماه بود که تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی به مصاف تیم ملی عراق رفت. بازی که با نتیجه یک بر صفر به سود تیم ملی کشورمان به پایان رسید و سریعترین صعود تیم فوتبال ایران به جام جهانی را رقم زد.

به گزارش اترک، بعد از کشمکش‌های فراوان، سرانجام ستاد ملی کرونا مجوز حضور 11 هزار تماشاگر را در ورزشگاه آزادی برای دیدار حساس ایران و عراق که نهایتا منجر به جشن صعود ملی‌پوشان فوتبال ایران به جام جهانی 2022 قطر شد را صادر کرد تا این مسابقه با حضور 8 هزار تماشاگر مرد ایرانی، 2 هزار تماشاگران زن ایرانی و هزار سهمیه برای تماشاگران عراقی به انجام برسد.

بعد از دوئل تاریخی ایران و کامبوج در تاریخ پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ و برتری 14 گله شاگردان مارک ویلموتس، پنج شنبه گذشته دوباره در یک مسابقه ملی، ورزشگاه آزادی تهران بعد از مطرح شدن اخبار و شایعات ضد و نقیض، میزبان هواداران زن فوتبال ایران شد و آن‌ها یک روز به یاد ماندنی دیگر را سپری کردند.

حضوری که نهایتا منجر به صعود زود هنگام تیم ملی فوتبال ایران به رقابت های جاج جهانی فوتبال در قطر شد و می تواند پایانی باشد بر کشمکش های حضور بانوان در ورزشگاه ها. پس باید آن ها را به فال نیک گرفت.

این اتفاق بعد از ایراداتی که از سوی فیفا اعمال شد رخ داد و سرانجام فدراسیون فوتبال با رایزنی‌های انجام شده توانست مجوز حضور 2 هزار تماشاگر زن را بگیرد و در واپسین ساعات مانده به برگزاری مسابقه، دو جایگاه جدید برای استقرار زنان در ورزشگاه آزادی نیز اضافه شد.

 

+ حضور زنان در ورزشگاه؛ وعده محقق‌شده معاونت امور زنان

حضور این بانوان در ورزشگاه را باید به نوعی مدیون تلاش‌های بی بدیل و پیگیری های «انسیه خزعلی» معاونت امور زنان و خانواده دانست که به وعده ای که در نخستین نشست خبری خود به همه زنان داد مبنی بر اینکه به دنبال عدالت فراگیر هستیم تا برای همه اقشار جامعه بخصوص زنان سهمی از عدالت بیابیم، عمل کرد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در حاشیه «مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال بانوان به جام ملت‌های فوتبال آسیا» ضمن اعلام حمایت خود از حضور تماشاگران «زن» در بازی با عراق گفته بود که زنان برای تماشای این بازی در ورزشگاه حضور خواهند داشت.

دغدغه دولت سیزدهم همواره رسیدگی به مسایل و مشکلات پیرامون زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند بوده است و حال حضور زنان در ورزشگاه آزادی شاهد این مدعا است که باید به فال نیک گرفت.

 

+ بازتاب جهانی ورود تماشاگران زن به ورزشگاه آزادی

خبرگزاری فرانسه به بازتاب ورود تماشاگران زن به ورزشگاه برای دیدار ایران و عراق پرداخت.

این خبرگزاری نوشت: «۱۰ هزار بلیت که 2 هزار بلیت آن مختص بانوان بود، برای بازی ایران و عراق در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ موجود بود. آخرین باری که زنان ایرانی اجازه حضور در مسابقه فوتبال تیم ملی خود را پیدا کردند، اکتبر ۲۰۱۹ بود. از آن زمان، مسابقات تیم ملی به دلیل محدودیت‌های کووید-۱۹ بدون تماشاگر برگزار شد.

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، در سپتامبر ۲۰۱۹ به ایران دستور داد تا به زنان اجازه دهد بدون محدودیت و به تعداد تعیین شده بر اساس تقاضای بلیت، به ورزشگاه ها دسترسی داشته باشند.

یک ماه بعد آنها توانستند در بازی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ بین ایران و کامبوج در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کنند.»

نشریه بیلد، اسکای تایمز و اسپورتال نیز به ورود تماشاگران زن ایران به ورزشگاه پرداختند.

 

+ پیام معاون فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان درباره حضور زنان

سینا کلهر، معاون فرهنگی و ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان، در صفحه شخصی خود پیامی را پیش از آغاز رقابت تیم های ایران و عراق درباره حضور بانوان در ورزشگاه آزادی منتشر کرد.

او نوشته بود: «ظاهرا ماجرای ورود زنان به ورزشگاه‌ ها، مخالفت علما و جریان مذهبی و متدین است اما باطن ماجرا چیز دیگری است.

همان جریان سیاسی که مدعی دفاع از حضور زنان در اجتماع و ورزشگاه هاست خود بزرگترین مانع حضور زنان بوده و حالا با بررسی وضعیت زیرساخت های حضور بانوان در ورزشگاه ها می توان با اطمینان بیشتری این جمله را گفت که "حضور زنان در ورزشگاه به عنوان گروکشی سیاسی توسط یک جریان سیاسی مورد استفاده قرار گرفته است."

مسئله حضور زنان در ورزشگاه با عدم تمهیدات لازم در ایجاد زیرساخت ها به گونه ای گره خورده است که چه حل شود و چه نشود، دستاوردی برای یک جریان سیاسی خاصی شود و این وضعیت با سوءاستفاده از وضعیت زنان و به نام دفاع از حقوق آنها انجام شده است.

حضور بانوان در ورزشگاه ها نیازمند تدارک زمینه های حداقلی از قبیل پارکینگ مناسب، مسیر با شرایط ایمنی مناسب، مکان استقرار مناسب، سرویس های بهداشتی و خدمات مناسب و همچنین تدارک لازم برای سکوها از جهت بهداشتی و ایمنی بوده است.

به شکل غم انگیزی این موارد همواره در وضعیت نامناسبی قرار داشته و تلاش های چند ماه گذشته برای مناسب سازی و ایجاد شرایط مناسب با نقطه مطلوب همچنان فاصله دارد، در حالی که انجام آنها با حداقل اعتبارات امکان پذیر بوده است.

البته روشن است که چرا نباید زیرساخت لازم برای حضور زنان در ورزشگاه در جریان 8 سال دولت مدعی دفاع از حقوق زنان به وجود آید.

سود سیاسی حل نشدن این مسئله برای این جریان بیشتر از سود حل شدن آن است. اگر از موضوع دفاع از حقوق زنان استفاده ابزاری و گروکشی سیاسی نشده بود، شرایط بسیار بهتر بود.»

 

+ حضور زنان ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد

همچنین معاون توسعه ورزش زنان وزارت ورزش مدتی قبل از افزایش سطح کمی و کیفی حضور زنان ورزشکار ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ خبرداد و گفت: وزارت ورزش در دولت سیزدهم رویکرد متفاوتی را برای توسعه ورزش زنان دنبال می‌کند.

مریم کاظمی‌پور در پاسخ به این پرسش که آیا حضور زنان ورزشکار در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ چین روند افزایشی دارد؟ بیان کرد:  با توجه به حمایت‌ نهادهای ورزشی ایران (وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک) و حساسیت‌هایی خاصی که وجود دارد و تاکید معاونت توسعه ورزش زنان، رویکردی متفاوتی را در مقایسه با مردان و جایگاهی که قابل دفاع است در توسعه ورزش زنان دنبال می‌کنیم.

وی افزود:  از این منظر حضور زنان در این دوره افزایش می‌یابد و در کنار آن نیم نگاهی به کیفیت داریم تا ایجاد انگیزه کنیم. از طرفی برای  رشته‌های توپ و تور تصمیم داریم تا شانس حضور بیشتر این رشته‌ها  را در رویدادها دنبال کنیم.

 

+ سطح مدیریتی و دانش فنی چالش اصلی ورزش زنان

معاون وزیر ورزش و زنان درباره چالش اصلی ورزش زنان توضیح داد: بزرگترین چالش در سطح مدیریتی است که باید به آن مرحله از خود باورری برسیم تا بتوانیم اعتماد اعتباری را برای زنان به ارمغان بیارویم و ثابت کنیم که ما می‌توانیم. همچنین با برنامه‌ها و نتایجی که حاصل می‌شود آن عدالت محوری را  به مدیران اجرایی و رییسان فدراسیون‌ها انتقال دهیم تا شرایط جدیدی را از بُعد مدیریتی برای زنان ایجاد کنیم.

کاظمی‌پور بر این باور است که در سطح دانش فنی، «باید»، برای مربیان و داوران فراهم نشده است و  باید سهم زنان در ارتقا سطح دانشی در فدراسیون ها افزایش یابد و او در عین حال از فدراسیون‌ها خواست تا در اعزام‌ دوره‌های مربیگری و داوری توازن را رعایت کنند زیرا سهم زنان از این منظر که باید در هدایت تیم‌های ملی مستقل و بتواند به عنوان افراد متخصص دارای استعداد، حقشان احقاق شود.

 

+ حضور زنان در ورزشگاه آزادی اراده نظام بود

پنج‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ عده‌ای از بانوان ایرانی برای اولین بار، رسماً به عنوان تماشاگر زن فوتبال به استادیوم آزادی در تهران راه یافتند تا بازی ایران و کامبوج را از نزدیک تماشا کنند. این اولین مرتبه بود که زن‌های ایرانی نه با دعوت‌نامه یا با لباس مبدل و در نقش مرد، بلکه به عنوان زن فوتبال‌دوست بلیت خریدند و به تماشای بازی فوتبال رفتند.

وزیر ورزش و جوانان دولت پیشین در آن زمان، حضور زنان در ورزشگاه آزادی را اراده نظام، دولت و مردم دانست که به وقوع پیوست.

مسعود سلطانی‌فر در جمع روسای فدراسیون‌های ورزشی گفته بود: دو سال پیش در جریان بازی با بولیوی شاهد حضور بانوان بودیم و بعد از آن نیز در بازی پرسپولیس و کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا زنان در ورزشگاه حضوریافتند. در این دو بازی همه جوانب درنظر گرفته شد و هیچ مشکل و حاشیه‌ای وجود نداشت. همچنین در جریان پخش مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸  روسیه، خانواده‌ها برای تماشای دو بازی تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه آزادی حضور یافتند.

 

سید پوریا مسلمی عقیلی

دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.