روستای زُشک، روستایی خوش‌منظره و خوش آب و هوا

روستای زُشک، روستایی خوش‌منظره و خوش آب و هوا

روستای زشک یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا در حوالی شهر مشهد است. این روستای جذاب و تماشایی از مشهد فاصلۀ خیلی کمی دارد. در واقع اهالی شهر مشهد به عنوان سفر یک روزه به این روستای بی‌نظیر سفر می‌کنند.

روستای زشک یکی از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوا در حوالی شهر مشهد است. این روستای جذاب و تماشایی از مشهد فاصلۀ خیلی کمی دارد. در واقع اهالی شهر مشهد به عنوان سفر یک روزه به این روستای بی‌نظیر سفر می‌کنند. این روستا سرشار است از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی. بدون شک اگر زشک بی‌مثال را بشناسید تمام برنامه‌های آتی سفر خود را تغییر می‌دهید و راهی دیار مشهد می‌شوید و به روستای چشم‌نواز و دل‌نواز زشک می‌روید.

 

روستای زشک کجاست؟

در مورد موقعیت دقیق جغرافیایی این روستای جذاب و دل‌نواز باید بگویم که زشک دقیقاً در امتداد کوه‌های بلند و مشهور بینالود واقع شده است. به این ترتیب برای رسیدن به این روستای خوش آب و هوا فقط و فقط کافی است به سمت رشته کوه‌های بینالود حرکت کنید و به سمت ضلع جنوب شرقی این کوه‌ها بروید. در همان حوالی سرچشمه درۀ شاندیز را خواهید دید. این روستای ییلاقی و خوش‌منظره تنها ۲۰ کیلومتر با شهر مشهد فاصله دارد. روستای دل‌نواز و دلگشای زشک از توابع شهر شاندیز به شمار می‌رود. این روستا بر اساس سرشماری صورت‌گرفته در سال ۱۳۸۵ در حدود ۲۱۷۱ نفر جمعیت دارد. بر اساس این آمار به نظر می‌رسد این روستا یکی از روستاهای تقریباً پرجمعیت در اطراف شهر مشهد محسوب می‌شود. اما نمی‌توانیم به این راحتی به این عدد اعتماد کنیم چون مخصوصاً در فصل تابستان که بازۀ زمانی مناسبی برای سفر به مناطق ییلاقی به شمار می‌رود جمعیت این روستا دو برابر یا شاید حتی به بیش از دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

پ.ن: در برخی منابع ذکر شده است که جمعیت روستا در فصل تابستان به بیش از ۸ هزار نفر می‌رسد.

 

جاذبه‌های گردشگری در روستای دل‌نواز زشک

قطع به یقین توجه ویژۀ گردشگران حرفه‌ای به روستای زشک علتی خواهد داشت. چون گردشگران حرفه‌ای و خوش‌ذوق در انتخاب مقاصد سفر و گردشگری خود بسیار هوشمندانه عمل می‌کنند. بر اساس اکتشاف به عمل آمده دیده شد که در روستای محبوب و پرطرفدار زشک چندین و چند چشمه‌سار جوشان و خروشان به همراه باغات سرسبز انواع میوه‌های خوشمزه و خوش رنگ و خوش عطر به همراه فضایی سرسبز و مطبوع و خوش‌منظره و چشم‌نواز در کنار آب و هوایی خوش و دلپذیر همه و همه دست به دست هم داده‌اند و درست مثل یک آهن‌ربای قوی گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند. به تمام این زیبایی‌های دلپذیر و چشم‌نواز رودخانۀ خروشان زشک را هم اضافه کنید. بدون شک جریان این رودخانه که می‌توان آن را شریان حیاتی زشک نامید باعث به وجودآمدن این همه زیبایی در این روستای دل‌نواز شده است. اگر به روستای منحصر به فرد و تماشایی زشک سفر کردید حتماً کنار رود خروشان زشک بنشینید و حتماًً دقایقی از زمان خود را صرف شنیدن آوای پر خروش جریان این رودخانۀ آبی کنید. شک نداشته باشید که در همین دقایق، درست همین زمانی که دارید به آوای خروشان رودخانۀ زشک گوش می‌سپارید ندای زندگی را خواهید شنید که با فروغ و تلألؤ خورشید همراه شده است و می‌گوید زندگی در جریان است. پس نفس بکشید و عطر سبزی برگ‌های آویزان از درختان تاریخ‌دیده و آبی رود در جریان را به روح خود هدیه کنید.

پ.ن: بهترین زمان برای گشت و گذار در این روستای دلگشا فصل بهار و تابستان است اما اگر در پاییز و زمستان شرایط سفر به این روستا پیش آمد دست رد به سینه‌اش نزنید چون در پاییز و زمستان هم تماشایی و جذاب است.

 

دیدنی‌های جذاب در روستای بی‌نظیر زشک در حوالی مشهد

همان طور که در بند پیش اشاره شد روستای زشک سرشار است از زیبایی‌های دل‌نواز و فریبنده اما لازم است به چند تا از مهمترین و درخشان‌ترین دیدنی‌های این روستا به طور مبسوط اشاره کنم. به همین دلیل خواهش می‌کنم به فهرستی که در ادامه آمده است توجه کنید:

چشمه قلقلی:

چشمه قلقلی یکی از همان چندین و چند چشمه‌ای است که ذکرش رفت. این چشمه یکی از جوشان‌ترین و خروشان‌ترین و پرآب‌ترین چشمه‌ها در این روستای ییلاقی به شمارمی‌رود. آب چشمه قلقلی از زمین می‌جوشد و جوشش آن به راحتی قابل تشخیص است. برای رسیدن به چشمه قلقلی لازم است ۴ کیلومتر از جاده‌ای خاکی پس از روستای زشک را پشت سر بگذارید. این چشمۀ جوشان در ابتدای راه ورود به قله‌ای بلند به نام قله‌های سه گانۀ چمن، فلسکه و شیرآباد است.

 

روستای سقف‌های شیروانی:

یکی از ویژگی‌های روستای چشم‌نواز زشک مناظر طبیعی و بافت تاریخ آن است. در این روستا تعداد بسیار زیادی از خانه‌های تاریخی به چشم می‌خورد. این خانه‌های تاریخی سقف‌هایی شیروانی دارند. این نوع معماری مخصوص به این روستا است. در شهر مشهد به هیچ عنوان سقف شیروانی به چشم نمی‌خورداما در روستاهای ییلاقی اطراف مشهد سقف شیروانی دیده می‌شود. به این ترتیب با همین قیاس ساده می‌توانیم تفاوت آب و هوای روستاهای اطراف مشهد با شهر مشهد را دریابیم.

 

قلۀ شیرباد:

اگر جالب است بدانید بلندترین قلۀ رشته کوه‌های بینالود چه نام دارد باید بگویم این قلۀ دست‌نیافتنی با نام شیرباد شهرت دارد. قلۀ بلند شیرباد ۳ هزار و ۳۳۹ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. خوشبختانه برای سعود از این قلۀ بلند و سر به فلک کشیده لازم است از روستای زشک عبور کنید. در واقع روستای دل‌نواز زشک و همین طور روستای حیطه آخرین منازل برای صعود به قلۀ شیرباد به شمار می‌روند. مسیر صعود به قلۀ رفیع شیرباد مسیری پاکوب است. این مسیر از حاشیۀ رودخانه عبور می‌کند و به بلندای قله ختم می‌شود. شیرباد جان‌پناهی دارد که در ارتفاع ۳ هزار متری واقع شده است. این قله در استان‌های سه گانۀ خراسان یعنی خراسان‌های شمالی، رضوی و جنوبی، بلندترین قله است و به همین دلیل لقب بام خراسان را به خود اختصاص داده است.

 

دره نهل:

اگر به سمت قلۀ شیرباد رهسپار شدید. اگر موفق به صعود از بام خراسان شدید یا حتی اگر تنها از دور بلندی‌اش را از نظر گذراندید به سمت دامنه‌های شرقی آن بروید. در دامنه‌های شرقی قلۀ شیرباد دره‌ای سرسبز و قشنگ خواهید دید. در این درۀ جذاب و تماشایی می‌توانید شاهد سرچشمۀ رودخانۀ زشک باشید. در این دره چشمه‌ای نیز از دل زمین در حال جوشش است. این چشمۀ جوشان در این درۀ سرسبز چشمۀ نهل خوانده می‌شود. چشمۀ نهل در دشت سبز و باطراوتی به نام اولنگ واقع شده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این دره و رودخانۀ زشک وفور گل‌های بابونه در این منطقه است.

 

قله چمن:

یکی دیگر از قله‌های مرتفع در این ناحیه که اتفاقاً یکی دیگر از قله‌های رشته کوه بینالود به شمار می‌رود با نام قلۀ چمن شناخته می‌شود. قلۀ چمن به اندازۀ ۳ هزار و ۴۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. روستای زشک دقیقاً در دامنه‌های شمالی همین قله واقع شده است. اگر به ورزش کوهنوردی علاقه دارید به سمت قلۀ چمن رهسپار شوید. قلۀ چمن شیب ملایمی دارد و همین شیب ملایم سبب شده است که صعود از آن بیشتر از آنکه شبیه به کوهنوردی باشد شبیه راهپیمایی به نظر برسد. بنابراین حتی اگر کوهنورد حرفه‌ای نباشید باز می‌توانید لذت کوهنوردی را در قلۀ چمن تجربه کنید. به علاوه اینکه دامنه‌های قلۀ چمن سرشار از گیاهان خودرو و دارویی و کوهی است. خیلی از اهالی فن گیاهان دارویی یا کارشناسان خبرۀ گیاهان دارویی با هدف جمع‌آوری گیاهان کوهی و دارویی رهسپار قلۀ چمن می‌شوند. شاید اطلاق نام چمن به این قله نیز به دلیل سرسبزی و وفور گیاهان خودرو بر دامنه‌های آن باشد.

 

چرا نام این روستا، زشک است؟

زشک از ریشه کلمه زو اشک می‌آید که به معنای چشمه‌های جوشان بوده و به دلیل وجود چشمه‌های جوشان بسیاری که در این منطقه خوش آب و هوا وجود دارد، نام زشک برای این روستا برگزیده شده است. این چشمه‌های جوشان در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود قرار داشته و منظره‌ای منحصر به فرد را برای این روستا به وجود می‌آورد به طوری که بسیاری از گردشگران برای همین چشمه‌های جوشان روزانه و سالانه روانه روستای زشک می‌شوند.

چگونه به روستای زشک برویم؟

از مشهد تا روستای زشک تنها یک ساعت فاصله وجود دارد. در صورتی که می‌خواهید با استفاده از خودرو شخصی به این روستا بروید، ابتدا باید به شهر شاندیز رفته که با استفاده از جاده مستقیمی از وکیل آباد مشهد می‌توانید به این شهر برسید. سپس حدود ۱۵ کیلومتر را طی کرده تا به روستای زشک برسید. در بین راه شاندیز و زشک روستای ابرده نیز وجود دارد که می‌تواند یکی دیگر از مقاصد شما برای سفر باشد.

 

سفر به روستای جذاب و تماشایی زشک در حوالی شهر مشهد

شهر مشهد بسیار بزرگ است و به قدر وسعتش سرشار است از جاذبه‌های جذاب و تماشایی گردشگری. شاید بتوان گفت که روستای زشک یکی از هزاران جاذبۀ گردشگری در شهر بزرگ و پرجمعیت مشهد است. اهالی شهر مشهد در تعطیلات آخر هفته یا در فرصت‌های کوتاهی که برای فراغت می‌یابند به راحتی می‌توانند به سمت این روستای دلنشین و خوش آب و هوا رهسپار شوند. اما اهالی سایر شهرها هم حق دارند از این همه زیبایی و شکوه لذت ببرند و در این فضای دلگشا نفس بکشند. فاصلۀ کوتاه این روستای ییلاقی و خوش‌منظره این امکان را ایجاد می‌کند که ساکنان سایر شهرهای ایران زمین یا حتی گردشگران خارجی بتوانند با اجاره سوئیت در مشهد اقامت داشته باشند و در یکی از روزهای فیروزه‌ای سفر خود به مشهد راهی این روستای دل‌نواز و باطراوت شوند.

پ.ن: در این سفر دلنشین و چشم‌نواز حتماً همراه خود دوربین عکاسی داشته باشید چون مناظری که چشم انتظار شما هستند در شکوه و زیبایی نظیر ندارند.

 


دیدگاه‌ها
ناشناس 1400/01/23
حتما لازم شد یه سر بریم روستای زشک
ناشناس 1400/01/23
به به چه جایی ...
در حال ثبت دیدگاه...

مخاطب گرامی توجه فرمایید: نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.